Banky aj odomknú dvere
Slovenskí bankári ponúkajú pomoc so zápisom do katastra, zabezpečia aj riešenie havárií v domácnosti
Finančné domy berú na seba rolu automobilového dealera či univerzálneho domovníka. Tento trend dorazil aj na Slovensko.
Predstavte si, že navštívite bankovú pobočku, aby ste si otvorili účet. A pracovníčka vám ponúkne aj novú tarifu na mobilný telefón či výhodnejšieho dodávateľa elektriny. Tunajšie banky začali pozvoľna vetriť biznis aj za hranicou svojho tradičného odboru. Napríklad Slovenská sporiteľňa prišla pred niekoľkými týždňami s ponukou, že záujemcom o úver na bývanie vybaví i znalecký posudok a zariadi vklad do katastra. "Potvrdilo sa nám, že klienti majú o doplnkové služby záujem. Túto oblasť preto plánujeme v budúcnosti rozširovať," povedal hovorca sporiteľne Štefan Frimmer.
VÚB banka ponúka klientom využitie partnerskej asistenčnej služby, ktorá v prípade potreby pošle do bytu inštalatéra či zámočníka. "Reálne využitie asistenčných služieb síce nie je časté, no o to viac ho klienti ocenia, keď si zabuchnú dvere, upchajú odtok vo vani alebo potrebujú konzultáciu s lekárom," vysvetľuje Michal Kopecký z tlačového oddelenia VÚB banky. Podľa analytikov môže ísť len o začiatok. "Viem si predstaviť, že by do budúcna mohli banky ponúkať ďalšie služby pre domácnosť a vytvárať spoločné produkty s mobilnými operátormi a dodávateľmi energií či zdravotnými poisťovňami," vraví finančný expert Maroš Ovčarik.
Môže byť aj domovníkom
Banky na Slovensku v tomto smere len opatrne kopírujú trendy z iných krajín. V Česku napríklad dve z troch najväčších bank – ČSOB a Česká spořitelna – zvažujú vyskúšať nové oblasti. Nebudú poskytovať len pôžičky, ale sprostredkujú aj nákup vybraných vecí. "Stanú sa z nich poradcovia alebo priamo predajcovia nehnuteľností či áut," povedal Hospodářskym novinám šéf IT oddelenia ČSOB Radek Hájek.
Dôvod je jednoduchý: banky majú veľký prehľad o správaní zákazníkov, a tak im môžu ušiť produkty na mieru. Disponujú aj potrebnými technológiami.
Ich západoeurópske materské spoločnosti idú ešte ďalej. "Sú krajiny ako Francúzsko, kde je bežné, že banka rieši pre klienta všetko od výberu nehnuteľnosti až po presťahovanie, napojenie na alarm a upratovaciu službu," pripomína Jiří Huml, riaditeľ úseku retailového bankovníctva VÚB banky.
Na Slovensku však podľa pre neho až po takýchto komplexných službách zatiaľ dopyt nie je. "Z našich analýz vyplýva, že tunajší klienti niečo podobné od svojej banky neočakávajú," dodal Huml.
Klient je pre banky cenný
Podobný "full servis" dnes banky na Slovensku ponúkajú len v oblasti takzvaného privátneho bankovníctva. Majetnejší klienti dostanú osobného bankára, ktorý im je k dispozícií 24 hodín denne. Okrem finančných služieb im plní aj rôzne extravagantné požiadavky - od zabezpečenia lístkov na prestížne športové zápasy cez nákupy v luxusnom butiku mimo otváracích hodín až po pomoc pri dražbách umeleckých diel. Vstupenka do VIP klubu však nie je pre každého: slovenské banky obvykle vyžadujú, aby u nich mal klient uložených minimálne 200-tisíc až 300- tisíc eur.
No aj bežní klienti sa však stávajú pre bankárov čoraz zaujímavejšími. "Slovenské banky postupne menia filozofiu," hovorí Ovčarik. Bankári sa podľa neho nesnažia len lákať nových klientov, ale čoraz väčšiu energiu investujú do tých, ktorých financie už spravujú. "Ponúkajú im nové služby, aby si ich nielen udržali, ale prirodzene z nich získali čo najviac," dodáva Ovčarik.
Zdroj: SME
—————